Fel / störning



Felanmälan och störningsjour


Behöver du felanmäla hör du av dig till Sweax i första hand. Är du osäker kan du alltid mejla och fråga oss på betonggjutarenuppsala@gmail.com


Sweax arbetstider är helgfria vardagar kl. 07.00 – 16.00 


För kontakt och felanmälan kan ni antingen ringa till kundtjänst 018-65 12 80, använda felanmälningsformulär på deras hemsida www.sweax.se eller skicka epost info@sweax.se. Observera att du själv kan komma att faktureras, beroende på felets art. Detta regleras i föreningens stadgar där det står vad som är föreningens ansvar och vad som är den boendes ansvar. 


Vid AKUTA skador som inträffar utanför ordinarie arbetstid kan ni ringa jouren på telefon 08-56421 683. Observera att du själv kan komma att faktureras för utryckningen. Även detta regleras av felets art (föreningens eller boendens ansvar). 



Avlopp


Tänk på att inte spola ner onödigt mycket fett, matrester m.m. som orsakar stopp i slutändan.

Se Uppsala Vattens rekommendationer angående hur du hanterar överblivet fett vid t.ex. matlagning på deras hemsida.


Det är många som har problem med sina avlopp. Stammarna har lätt att sätta igen trots att de spolades nyligen. Underhållsplanen har blivit uppdaterad gällande detta, årligen kommer stammarna på bottenvåningen att spolas, och var 3:e år samtliga stammar.

Om stoppet sitter i ledningarna i ditt badrum eller kök är det du som bostadsrättsinnehavare som får betala detta. Sitter stoppet ute i själva huvudsstammen, t ex mellan våningarna, så är det föreningens ansvar. Kolla med dina grannar under ifall de har problem. Vid tveksamheter, maila oss på betonggjutarenuppsala@gmail.com.



Störningsjour


Sweax tillhandahåller även en störningsjour för de fall det behövs. Det är samma nummer som till deras jour. Det är den som stör som debiteras för utryckningen om en sådan sker. Vad en störning är regleras i föreningens ordningsregler.