Brf Betonggjutaren
Detta är en reflektion om och
över vår ombyggnad.
Vi har gjort
en ombyggnad av tak, badrum, all el i lägenheter och stigarledningar
från el-centraler. Vi beslutade oss för kvarboende, detta beroende på
att vi 1996 genomförde stamrenovering av köksstammar, undercentral och
källarstråk.
Nu har vi avslutat
ombyggnaden med slutbesiktning den 16-december, vad som återstår är
de felaktigheter som kom fram vid slutbesiktningen, och dessa skall
vara avklarade till 15-feberuari.
Vi i styrelsen
tycker att det har fungerat över förväntan, om vi gör en jämförelse
med tidigare ombyggnader. Som vid alla större ombyggnader kommer det
fram lite klagomål om utförande och lösningar. De lärdomar som vi fått
från tidigare och denna ombyggnad är.
Vad
gäller upphandling.
- Ställ
stora krav på den konsult som skall anlitas, att hon/han har många
referensobjekt att visa/besöka och att ställa frågor om hur dessa
uppfattat konsulten och hans/hennes arbete under ombyggnadens gång.
- När
man ställs inför anbudsläsning, var med och väg noggrant anbuden mot
varandra, låt aldrig tanken att det löser sig komma med i bilden.
Sänd tillbaka anbud som inte svarar exakt mot förfrågan och låt inlämnaren
förtydliga, kan han inte det, ta en förlängd inlämnings tid och fråga
fler. Här kan man annars hamna i ett läge där extra fakturorna rusar
iväg. Det är i detta läge som förtroendet för konsulten sätts på prov.
- Sedan
kommer man till upphandlingsfasen, valt ett företag. Ta ett resonemang
med er konsult om anbudspriset, vad han/hon kan pruta på priset innan
påskriften. Ge konsulten i uppdrag att pruta den summan som ni kommit
överens om, det brukar vara den bästa vägen. Här får konsulten en
möjlighet att visa sin styrka vad gäller vidare förhandlingar under
ombyggnadstiden. Sedan kommer konsulten tillbaka och redovisar sitt
resultat, presenterar ett upphandlingsförslag som styrelsen noga skall
läsa igenom. Det är viktigt att samla hela styrelsen för att tillsammans
läsa igenom förslaget. När detta är godkänt kallar konsulten till
ett upphandlingsmöte med styrelsen, byggföretaget och konsulten. Vid
detta tillfälle kommer byggföretaget att presentera de handlingar
som ni skall skriva på, försäkra er om att dessa handlingar överensstämmer
med upphandlingsförslaget, ställ frågan direkt till konsulten, som
ska kunna svara på det. Byggföretaget kanske kommer med vissa små
ändringar som kan låta harmlösa, ställ då frågan till er konsul vad
konsekvenserna av de små ändringarna kan innebära för er. Alla frågor
skall ställas nu, det ni inte har klart för er kan kosta er pengar
under resans gång.
Vad vi lärt
oss om upphandlingen.
- Ha
alltid en totalentreprenad upphandlad, så slipper man diskussioner
om vem som gör vad och extra fakturor till beställaren.
- Det
tillkommer frågor som vem svarar för arbetsskydd, skyddsmaterial,
och försäkringsfrågor.
Takarbeten
Vi bytte taktegel,
underlagspapp och läckt.
- Var
noga med att göra upp ett kvadratmeterspris på utbyte av rutten och
trasig råspånt för det ingår inte i takomläggningspriset.
- Byt
ut alla plåtarbeten som finns på taken det är mycket billigare i detta
skede än att gör det senare. (Glöm inte ståndrännor eller hängrännor).
Titta även på målning av takfotsvirke.
Rörarbeten.
- Ställ
krav på typ av toastolar, blandare, handfat, badkar, att dessa har
rätt längd på pipen för badkaret och att duschslangens infästning
i blandaren har riktig infästning med avlastningsrör för slangen.
- Vi
kostade på rostfria rör i hela badrummet, extrakostnaden blev minimal
med livslängden förlängs med åtskilliga år.
- Säg
till om att ni vill se vilka dragningsvägar som rörfirman tänkt sig,
det går alltid att ändra så att det blir mindre med rör och snyggare
för boende.
- Vi
har valt att lägga in plaströr i stigarledningarna med en livslängd
på 50 år.
Kontrollera
om det finns gamla elementvärmerör som kommer att gjutas i badrumsgolvet,
byt ut till nytt om ni har minsta misstanke om att det inte klarar 30-40
år till.
El-arbeten.
I badrum
- Bestäm
er för om ledningarna skall vara infällda i vaggarna eller utanpåliggande.
Det kan vara en stor prisskillnad om man tänkt sig uttag för tvättmaskin
och uttag för rakapparat och hårfön. Är lösningen i badrummet med
extra innertak finns det många fler saker att tänka på.(titta under
byggarbeten)
- Se
till att ha klart för er vilken typ av lampa, kontakter som kommer
att användas, begär att få detta redovisat. Här kan man ha egna idéer
om val. Stå på er.
El övriga lägenheten
- Se
till att byggmästaren har en utställning där de boende kan se de olika
detaljer som skall monteras in i lägenheterna, nya säkringsskåpet,
väggkontakter, strömbrytare och uttaget för taklampor.(Se även under
tillvalsdelen)
- Se
och till att det levereras nya stickproppar för taklampor.
- Se
också till att elfirman sätter ett extrapris på. Att hjälpa äldre
som inte kan byta ut stickpropparna för taklamporna själva. Att hänga
upp lampor efter kabelbytet.
- Förvissa
er om vilken städnivå elfirman kommer att ha efter kabelbytet. ( Här
finns det risk för irritation )
- Gör också klart för boende att elfirman
inte återkopplar sådant som inte är fackmannamässigt utfört.
- Ett
förslag som kan vara som utgångspunkt. Uppgradera all el till dagens
standard.
- Ett
problem som visat sig. Elfirman fordrar att allt det plockas bort
en meter från väggarna, ställ ett motkrav att elfirman lämnar ut en
lägenhetsritning och ritar in exakt var det skall vara bortplockat,
det underlättar för alla parter.
Kakel och
klinkers uppsättning.
Fuktspärrar
= tätskikt
- Där
har vi valt en matta på golv och väggar så långt upp som kaklet sträcker
sig, istället för målade tätskikt. Det betyder att vi har en helt
tätt material under kakel och klinkers. Kan ses som både hängslen
och livrem.
- Kakel
och klinkers har styrelsen föreskrivet fabrikat och sett till att
det har funnits ett standard sortiment av väggkakel och 4-6 st. alternativa
bårdkakel. Utöver detta har vi sätt till att det funnits tillvalskakel
att välja mellan som fabrikanten
välvilligt ställt upp med i vår utställning.
- Vi
har även tagit fram 4-6 olika golvklinkers som lägenhetsägare haft
att välja mellan, därtill har funnits tillvalsklinkers i utställningen.
Se till att
alla tillvalsdetaljer är prissatta med.
- Pris
på detaljen
- Om
det är extra arbetskostnad för byte från standard till tillvalet.
- Att
priset plus moms redovisas i utställningen. Här hade vi problem, mycket
osäkerhet som följd.
- Ett
annat problem som kom upp i samband med när lgh, ägaren helt ville
byta ut klinkers, kakel, eller andra detaljer. Får vi avdrag för standard
materialet som ingick i standard utförandet, och vem skall i så fall
pengarna tillfalla? (föreningen eller lgh, ägaren).
Detta
är en klurig fråga.
- Föreningen
kommer att få betala standardutförandet vilket ingår i anbudssumman
om inget annat förhandlats fram och är inskrivet i upphandlingshandlingen
- Byggnadsarbete
Bilning av gamla
golvet och väggar.
- Förbesiktningen
av lägenheter, försök att ha någon med från styrelsen vid detta tillfälle
och var uppmärksam på eventuella skador som finns, blir det problem
så hamnar dessa till slut hos styrelsen när byggmästaren och lägenhetsägaren
inte kan enas om vem som gjort skadan.
- Det
är bra att ta reda på hur byggmästaren tänkt sig att transportera
ut bilningsmassorna ur badrummet. Förvissa er om väl skyddade uttransportvägar
i form av vägg och trapptäckningar.
- Att
sopcontainern är dammskyddad annars kommer fasaden runtom att bli
alldeles nerdammad och svår att få ren.
- Planera
för tvättmaskinsavsättningar i alla lägenheter, annars blir det problem
med egna lösningar i framtiden som kan orsaka översvämningar.
- Om
det finns frånluftskanaler i badrum se till att det ingår en OVK besiktning
när arbetet är klart. Om det kommit in betongdamm i kanalerna blir
det en extrakostnad vid nästa besiktning. (Byggnadsnämnden brukar
ha det med i sitt protokoll).
Byggledning.
Platschef.
- Utse
en enda som håller kontakten med byggledningen, som tar upp eventuella
ändringar. Gör inga beställningar utan att först diskutera dessa med
er konsult. Detta för att alla extra och ändringsbeställningar skall
komma med på nästa byggmötesprotokoll. Det kanske inte kommer en faktura
på dessa arbeten förrän efter 5-6 månader. Man slipper då missuppfattningar
om vad som beställts.
- Det
är viktigt att tänka på att inte fråga varför saker utförs så eller
så, och komma med en annan lösning, sådant kan uppfattas som en beställning.
- Försöka
vara väl förberedd och påläst till byggmötena så man förstår det som
skall tas upp. Det är bara att ringa konsulten och fråga om det man
inte förstår. Konsulten sitter alltid med på alla byggmöten.
Tillvalsdelen.
1.
Vi bestämde oss från början för vilka fabrikat som skulle användas,
det var lätt att få företagen att ställa upp med material till en utställning
i vår samlingslokal.
Från matt
och väggbeklädnadsfirman:
2.
Kakel och klinkers var uppsatt i vår samlingslokal.
Från rörfirman:
3.
Sanitetsgods: Fans badkar, handfat, blandare, duschhörnor/duschvägg.
Från elfirman:
4.
Takarmaturer, kontakter, vägguttag och infällda smålampor i innertak.
5.
Vi ville att allt material som tillhörde standard utförandet skulle
vara väl markerat. Ex. Badkar eller dusch ingick i standardutförandet.
6.
Dessutom skulle företagen presentera tilläggsval av sina produkter och
vad det kostade att byta till tillvalssortimentet, (här levde inte leverantörerna
upp till våra krav, och det blev många frågor att besvara i efterhand).
Vi ställde för dåliga krav på dessa tjänster vid upphandlingen, och
fick betala med mycket tid, svara på frågor som vi fick sända vidare
och återkomma med svar.
El och nätoperatörer.
1.
Glöm inte kontakta era leverantörer av el och nät. För
det är brukligt att byggföretaget
använder el från fastigheten.
2.
För elen läses bara av en gång om året.
3.
Den slutliga räkningen kan bli rätt stor i sådana fall.
4.
När ombyggnaden är klar meddela nätoperatören om att återgå till normalförbrukning
annars räknas det fram en ny årsförbrukning som är baserad på föregående
år och ombyggnads-el.
5.
Meddela även boende om byggföretaget använder el i lägenheterna.
Se till att alla tillvalsdetaljer
är prissatta med
1.
Pris på detaljen
2.
Om det är extra arbetskostnad för byte från standard till tillvalet.
3.
Och att priset plus moms redovisas i utställningen.
4.
Här hade vi problem, med många frågor som följd.
5.
Ett annat problem som kom upp i samband med när lgh, ägaren helt ville
byta ut klinkers, kakel, eller andra detaljer. Får vi avdrag för standard
materialet som ingick i standardutförandet, och vem skall i så fall
pengarna tillfalla? (Föreningen eller lgh, ägaren) Detta bör diskuteras
vid upphandlingen. Föreningen ha initialt betalat för standarutförandet
i anbudssumman. Här är det svårt att i efterhand komma fram till en
bra återbetalning eller minskning av anbudssumman.
Som avslutning
vill vi i styrelsen och de boende uttrycka ett stort tack till NCC och
alla de olika arbetsgrupper som deltagit i ombyggnaden.
Som uppskattning
ställde vi till med en taklagsfest för alla inblandade på restaurang
RAGUSA vår egen nya kvarterskrog.
- IVAB utförde
rörmokeriarbetet.
- BBM
utförde golv och väggarbetet.
- ECURO
PROJEKT var
vårt konsultföretag.
- BRAVIDA
ELEKTROBYRÅN
utförde el-arbetet.
- UPPLÄNDSK
INDUSTRISKROTNING utbilning
av betongen i badrummen.
- BRUNNA
MÅLERI utförde
måleriarbetet.
- ANN-YÅ
STÄD
utförde städningen.
- NCC
var vår totalentreprenör.
- NCC:s
projektchef var Kennet
Rosén
- NCC:s
platschef var Mats
Jorild
|